Matilda now for sale!

Here is the ad (in Swedish):

link:

Maxi 95 med El-motor/Vetus-diesel och bogpropeller, seglingsklar

Leter du efter en Maxi 95’a i originalskick? Då är inte detta något för dig. Letar du efter en Maxi 95’a redo för segling på de sju haven, så kanske denna kan vara intressant.

Matilda är från 1976 och har no 318. Hon har inbyggd blyköl. Utöver “standard” har Matilda:

  • Bogspröt med integrerad pulpit
  • Extra förstag och inre förstag
  • Ankarwinch Vetus Alexander
  • Badplattform/”Ankstjärt”
  • Vindruta
  • Stålbåge över sprayhood (något att hålla i då man går upp och ner från däck till sittbrunnen). En solpanel 75W sitter i bågen.
  • Naps Maxpower regulator för laddning från solpanel
  • Ändrad rigg (från babystag till dubbla undervant). Extra inre förstag (stormfock finns).
  • Längre bom än original (Isomat 4m med revlinor)
  • Nerdragna fall. Hissa och reva storen görs från sittbrunnen.
  • Isolerat akterstag
  • Bogpropeller (Vetus 4hk)
  • Elmotor (OZ marin, numera Greenstar Marine) med extra rak axel och 2-blading foldingpropeller (motsvarar modellen Greenstar 10)
  • 2*215A batterier till förbrukning och elmotor. Separat startbatteri.
  • Fast batteriladdare. 25A
  • Vetus M3.28 Diesel med “scatraknut” och fast 3-bladig propeller
  • Igenplastade fönster i salongen (Ljus kommer ändå in genom plasten)
  • Radar Furuno 1623
  • Bimini (solskydd) över sittbrunnen.
  • Kompresor-kylskåp
  • Fotogen-kök Optimus 155
  • Batterimätare Nasa BM-1
  • Vakuum-toalett med henderson-pumpar. Tank 40L med utsug på SB sida (bredvid tanklocket)
  • GPS Garmin 128
  • Ekolod Garmin
  • Autopilot Raymarine S1, ST6000+ och Linjärmotor som styr direkt på hjärtstocken.
  • Värmare Eberspächer – har inte använts på 10 år, så status är okänd!

Uppdaterad utrustning:

  • Dieselmotorn bytt 2008
  • Elmotor monterad 2008
  • VHF cobra MR75 med DSC, 2008
  • Rullgenua (triradial, men revpunkter för “genua 2” och “kryssfock”) 2013.
  • Storsegel (lite större än original) med “lazy-bag” 2013
  • Bogpropeller 2014
  • Nya dynor förpik och salong 2014
  • Innertak målat och teak lackat i förpik och salong 2015-2016
  • Manlucka till dieseltank och ventil i toa 2016
  • Radio med stereohögtalare, 2016
  • Ny vindmätare (Nasa Clipper) 2017
  • Nya fönster och stänkskydd (med båtnamn) 2018

Mer info, beskrivningar och bilder på saker jag gjort på båten finns på http://www.magnus.krampell.org

Pris:  120 000 SEK inklusive elmotorn. Jag kan tänka mig att montera ur elmotorn (inklusive ta bort axel och propeller) och priset blir då 100 000 SEK.

Det finns även ett Vindroder Sailomat 760  (10 000 SEK), 2-axlig Vagn (10 000 SEK) och en ny gennaker, Boding 2018, med selden rulle (20 000 SEK – nypris 26000…) att köpa till.

Bilder tagna 20180731 (Jag ber om ursäkt för kvaliteten… kameran i telefonen verkar ha fått in fukt, eller skräp i linsen):

2018-07-31 11.21.24

2018-07-31 11.21.37

2018-07-31 11.26.04

2018-07-31 11.26.11

2018-07-31 11.30.41

2018-07-31 11.31.08

Med LED-belysning tänd. Man ser också att ljus kommer in genom de igenplastade fönstren. Även i föregående bild från pentryt…

2018-07-31 11.32.03

2018-07-31 11.38.42

Trappan är inte lackad än…

2018-07-31 11.42.33

2018-07-31 11.43.31

2018-07-31 11.43.41

2018-07-31 11.43.47

2018-07-31 11.44.04

2018-07-31 11.44.12

2018-07-31 11.44.22

2018-07-31 11.45.42

2018-07-31 11.45.54

2018-07-31 11.46.47

2018-07-18 10.39.32

Gennakern vid provsegling (i regn…) i mitten av Juli 2018…

Några bilder från när Jag lämnar Limhamn 2018-07-27

 

Leave a comment