01 History

STOUT was built 1907 for the Royal Pilot Administration (Kungliga Lotsstyrelsen) for service in Öresound. The requirements of the time was that she should be able to accomplish her task both by sail and engine. A raw oil engine was therefore installed.

After her service as a Pilot boat she was sold to a person in Limhamn (outside Malmö) and was painted white. She was rigged with only one mast, and is said to have had terrible sailing properties. After some time she was sold to Limhamns Sjöscoutkår (sea scouts), still with one mast but was painted black again.

Later she ended up at a captain from Norway, who understood that she needed her original ketch rig. He was also responsible for the glass fibre sheeting (this was done around 1974-75). The home port was Stockholm during this time.

1990 she was bought by a sail maker in Idrefjorden. He had her only a short time and she was then bought by KFUK-KFUM:s Sjöscoutkår i Malmö (sea scouts again). They made some repairs/changes to the interior and sailed her for several years.

From 1999 she was laid up on land, unfortunately without cover. Wind and rain did some damage to the superstructure and the cockpit started to rot. She was a sad sight. The bow sprit had been broken and lay in pieces in a shed nearby. This is how I found her!

Swedish:

Stout är en Gaffel Ketch, ursprungligen beställd av Kungliga Lotsstyrelsen för tjänstgöring i Öresund. I dåtiden byggnadskrav skulle hon kunna ta sig till sina uppdrag både för segel och för maskin.En Tändkulemotor monterades därför in.

Hon är Ketchriggad, dvs. Mesanmasten är placerad för om hjärtstocken och för ett Gaffelriggat storsegel men är slup-riggad på mesanmasten. Som försegel finns en självslående fock och en klyvare över bogsprötet. Kombinationen gaffelriggad stor och slup-riggad mesan är klassisk och återfinns framförallt på de i och kring Engelska kanalen återstående “Gaff Ketchs” som idag främst tjänar som lustbåtar.

Stora fördelen med denna riggtyp är den fina balansen . Stout ger trots sina lite runda mått en fantastisk segelupplevelse. Hon är mycket lättdriven , dock något begynnelsevek, men oerhört slutstyv. Och därmed mycket sjövärdig. I hårt väder seglar hon dessutom alldeles förträffligt på Klyvare, och Mesan. Vid rodret känns det som att segla en betydligt större skuta.

Byggnads materialet är Ekbord på Ekspant. Däcket (?) och all rundhult är Oregon Pine. Däcks-husets sidor är Mahogny och taket är lagt av Lärkträ. Någon gång på 70-talet epoxibehandlades skrovet och skrovsidorna belades med ett lager glasfiberarmerad plast .

Då Stout tjänat klart hos Lotsverket köptes hon av en privatperson i Limhamn och målades vit. Både skrov och däck var vitmålade.Hon var då enmastad och lär ha haft urusla seglingsegenskaper.Därefter såldes hon till Limhamns Sjöscoutkår, fortfarande med en mast men målades nu svart.

På olika omvägar hamnade hon i Norge hos en Sjökapten som tydligen begrep vad detta flytetyg verkligen var och lät sin timmerman renovera henne och förse henne med orginalrigg, så som vi känner henne idag. Det var även denne man som såg till så att hon blev epoxibehandlad på ett varv (ca 1974-75).

1990 köptes hon av en segelmakare i Krokstrand i Idrefjorden. Denne hade henne bara tre år. 1993 köptes hon av KFUK-KFUM:s Sjöscoutkår i Malmö. Sedan Stout kom i Kårens ägo genomgick hon en omfattande renovering. Bland annat byttes två längsgående och en tvärskepps gående däcksbalk(ar)  ut.

Leave a comment